(részletek egy készülő könyvből)
Az
1824 júniusában a beckói uradalmi házban született Cézár (teljes nevén Cézár
Sándor) édesapja Mednyánszky József volt, édesanyja az elzászi Colmar-ból
származó Richer de Vhir Eleonóra.
Két
bátyja közül az idősebbik a Lipótvár védelmében fontos szerepet játszó, majd
elítélt és Haynau által kivégzett László. Fiatalabb bátyja az az Eduárd, aki
szintén részt vesz a 48-as szabadságharcban, majd annak bukása után komáromi
menlevéllel menekül meg a börtön elől, s a későbbi neves művész, hazánk egyik
legnevesebb festőjének, Mednyánszky Lászlónak atyja lesz.
Apjuk,
Mednyánszky József úgy tartotta: a nemesi család akkor marad fenn, ha egy fiú
az egyházé, egy a hadseregé, egy a köz szolgája lesz.
Ismerős
lehet ez az álláspont: Jókai Mór legismertebb és legnevezetesebb művében, a
Kőszívű ember fiai című regényében olvashatjuk ezt a mondatod, majdnem
ugyanezekkel a kifejezésekkel. Nem lehet véletlen: Jókai jól ismerte a
Mednyánszyakat, a festő László, és annak húga Margit jó barátai voltak, sok
időt töltöttek együtt Jókai nevelt lányánál és férjénél, Justh Zsigmondnál.
Nagy a valószínűsége, hogy Jókai ott hallotta e mondatot, s emelte be fő művébe
évekkel később.
László
tehát katonatiszt lett, Eduárd katonai pálya után hivatalnok, a legfiatalabb
testvér Cézár pedig papi szolgálatot választ.
Mednyánszky
Cézár alsóbb osztályait Beczkón, Győrben és Nagyszombaton végezte. Még szinte
gyermekként kerül az esztergomi papneveldébe, ahol visszahúzódó, magának való
személyiségnek ismerték meg. Mivel főnemesi családból származott, engedélyezték
számára, hogy saját szobája legyen, s ez még jobban zárkózottá tette.
Szabadságot csak akkor érzett, mikor a szünetekre hazautazhatott, s az otthoni
ismerősökkel, rokonokkal játszhatott. Szülei örültek zárkózottságának, s
Cézárral együtt igaz hittel hitték, hogy a papi pálya a legalkalmasabb az
ifjúnak. Ő maga is csak jóval később, harminc évén túl jött rá, hogy már ekkor
sem volt teljes a szándéka, hogy az oltárnál élje le életét.
Pappá
szentelése előtt egy betegség miatt ott kellett hagynia a neveldét, hazautazott
Beczkóra.
Ekkor
találkozott először unokahúgával, Mednyánszky Alajos lányával Hedviggel, akibe
azonnal beleszeretett. Együtt töltötték a napokat, a lány kedvessége, szépsége
megigézte.
Cézár,
aki ez idáig nem ismerte ezt az érzést, teljesen összezavarodott. Szerelmes
volt, s szerette volna összekötni életét a lánnyal, aki viszontszerette őt - de
a fiú papi nevelése, közelgő felszentelése ezt lehetetlenné tette. Mérhetetlen
szomorúságba merült, de kitartott szülei és a saját korábbi elhatározása
mellett.
Visszatérve
Esztergomba érsekéhez fordult lelki tanácsért, aki szerette a fiút, de annak
lelkiismeretére bízta a döntést. Ő a papi hivatást választotta. Felszentelése
ceremóniáján szinte magáról se tudva tette a dolgát, s közben a szeretett
lányra gondolt.
Pappá
szentelése 1847 júniusában történt.
Röviddel
ezután összeül az utolsó rendi országgyűlés. Cézár, mint a főrendi ház tagja,
beleveti magát a politikába. Az események őt is magukkal sodorják, most a lelki
problémákon felül emelkedik a hazáért való tenni akarás szándéka. A forradalom
kitörését követően nem sokkal fivérei már katonaként szolgálnak, mikor Cézár a
feldunai hadseregnél (Görgey Artúrnál) jelentkezik, felajánlva magát
hadilelkészi beosztásba. Görgey örömmel fogadja, helyesli Cézár gondolatait
arról, hogy egy harcoló seregnek mennyire szüksége van lelki támaszra, azaz
papok jelenlétére.
A
fiatal Görgey körül gyülekező tisztek, a hadsereg vezetése - ahogy Cézár
visszaemlékezéseiben írja - csupa "tűz és láng" volt. Volt, mikor éppen tánc,
vagy bál közben jött a parancs, ami a harctérre vezérelte őket, de az ifjak ezt
se bánták.
Mednyánszky
Cézár a feldunai hadsereg minden fontosabb ütközetében részt vett. Nem csak egy volt a szabadságharcos
seregben szolgálatot tevő papok között, nem csak lelki támogatást nyújtott a
katonáknak, de több alkalommal vezette is őket a harcban.
A
végül vereséggel végződött február 26-27-i kápolnai csatában is vörös papi
talárban és kereszttel a kezében vezényelte a parancsnok nélkül maradt olasz
katonákat. Ekkor történt a többek által is feljegyzett eset, amikor
is a rátámadó császári katonát a kezében tartott nehéz ezüstkereszttel sújtotta
fejbe, s menekült meg a fogva ejtéstől.
A
Tarna patak kőhídjánál is ő vezényelte a csapatokat, s igyekezett a vereségből
minél több katonáját kimenteni. A kápolnai csata emlékének megörökítéséről e fejezet végén még szó lesz...
Az
egész tavaszi hadjáratot végigküzdötte, s Görgey feltétlen hívének bizonyult.
Hős magatartása és szellemisége ismeretében az akkor már hadügyminiszter Görgey
1849 júniusában kinevezi a minisztérium lelkészeti főosztálya vezetőjének az
alig 25 éves fiatalembert. Alá tartozott a hadsereg minden felekezetű tábori
lelkésze, tehát a római katolikusok ugyanúgy, mint a protestáns vagy izraelita
vallásúak. Beosztottja szívesen követték utasításait, előírásait, a harctéren
edzett elöljárójuk nagy megbecsülésnek örvendett.
A
budavári Sándor-palotában éjt nappallá téve dolgoznak az ország megvédésén, s
bár nehezen bírja a hivatalnoki, bezárt munkát, minden tőle telhetőt megtesz a
sikerükért. Itt jut tudomására bátyja, László kivégzése.
Augusztusban
Görgey mellett van a világosi fegyverletételnél. Heteken át menekül, bujdosik,
majd családja által szerzett francia útlevéllel és egy osztrák tábornok
segítségével - ki korábban ismerte s szerette édesanyját - Bécsbe majd Berlinbe
utazik.
Haját
feketére festette, hogy ne ismerjék fel, és Berlinből több napos utazás után
francia földre, édesanyja családjához érkezett Colmar-ba.
Édesanyja
régi francia nemesi családja elvárta, hogy visszaöltözzön papi reverendába és
teljesítse szolgálatát.
Itt
1850 novemberéig maradt, amikor Párizsba utazott. A nagyváros - főleg az álmos
francia vidék után - pezsdítően hatott rá, s különösen kedvére volt a szabad
párizsi politikai légkör. Ekkora ott már számos magyar emigráns összegyűlt,
Mednyánszky többek között Szemerével, Horváth Mihállyal, teleki Lászlóval
töltötte a napokat, s a társaságukban többször megfordult a komáromi védők
között menlevelet szerző távoli rokon, Mednyánszky Sándor is. Cézár ekkor a rue
Matignon 14. sz. alatt lakott.
Itt
ismerkedik meg Charles Kestner családjával és Matild nevű lányával. Sokszor
megfordul náluk, a lány anyja szívesen látja a művelt, intelligens férfiút.
Cézár egyre többet van együtt Matilddal, akinek sokat mesél a szabadságharc
történéseiről.
A
lány nem marad hatástalan a fiatal szívre. Cézár ismét szerelmes lesz, minden
gondolata Matild körül forog. Hedvig iránti szerelme már a múlté, az alig 27
éves fiatalember már sokat megért felnőtté vált. Mednyánszky Hedvig 1850-ben
(más adatok szerint 1853-ban) Lederer Móric báró felesége lesz. Hosszú életet
élt, 1903-ban az ausztriai Graz-ban hunyt el.
Párizsban
közben ismét utcai harcik lángolnak fel a Louis Bonaparte-féle államcsíny
nyomán. Kestenerék háza a köztársaságpártiak központja. Cézár aggódik új
szerelméért. A rend helyreállítása után a család Svájcba távozik.
De
eddigre Cézár más nagyon komolyan veszi szándékait. Ki akar lépni az egyházi
szolgálatból, s feleségül kívánja venni Matildot. Erről szüleit is
tájékoztatja, anyja azonban határozottan elzárkózik attól, hogy áldását adja
úgy a papi pálya felhagyására, mint arra, hogy Cézár egy eretnek (azaz
protestáns) hitre térjen át esküvője érdekében.
Cézárt
ez mérhetetlenül lesújtja. Többször is kísérletet tesz anyja meggyőzésére,
ebben segíti őt Kestnerné is.
Noha
papként akár bujdokolása helyszínén, akár hazájában megélhetett volna, mostanra
világossá vált számára, hogy nem ezen az úton kell keresnie jövőjét,
megélhetését. Két szabadgondolkodású francia egyházfi (Gioberti abbé és a
matematikus pap, Lamennais) tanácsát kéri, s ők látva lelki tusáját, egyaránt
azt javasolják, tegye meg a lépést, vesse le a papi reverendát. Cézár lelkében
megnyugodva cselekszi ezt 1851 májusában. Kestnerék házában olyan francia
gondolkodókkal érintkezik, mint Victor Hugo, Jules Favre, Rene de Flotte.
1852.
május 6-án huszonöt társával együtt névlegesen végrehajtják rajta a kiszabott
halálos ítéletet. Ahol ma a Batthyány mécses áll, az egykori Újépület udvarán
felállítják a bitófákat és az elítéltek nevét felszögezve azokra kihirdetik a
halálos ítéleteket. Mednyánszky Cézárt a szabadságharc olyan neves személyeivel
együtt végzik ki képletesen, mint Pulszky Ferenc, gróf Teleki Sándor, Rónay
Jácint kormánybiztos.
A
papi reverenda feladásával már lehetővé vált valamilyen megélhetés után néznie.
Noha családjától rendszeresen kap kisebb összegeket, nem akar terhükre lenni, s
mint a bujdosók közül oly sokan, ő is úgy vélte tenni kell valamit anyagi
helyzete jobbítása érdekében. S ebben közrejátszott szerelme is, hiszen rá
gondolva mindenképpen szükségessé válik anyagi helyzete rendezése.
Miközben
egyfolytában Matild jár fejében, társaival - bár a magyar nemességtől a
kereskedő szellem távol áll - úgy dönt, hogy egy nagyobb szállítmány áruval
Ausztráliába utazik, hogy annak eladásával az aranyásók között megfelelő
jövedelemhez jusson.
Kestnerné
s lánya igyekszik lebeszélni erről, sőt a fiatalember édesanyját is értesítik
szándékáról. Találkozik is anya és fia Brüsszelben. Hiába kéri anyját, hogy
áttérhessen protestáns hitre és nőül vehesse a szeretett lányt - az
hajthatatlan maradt, még gondolkodni akar.
Cézár
ezt nem várta meg: 1853 januárjában útra kel. Dél-Amerika majd Fokváros
érintésével Ausztráliába érkeznek társaival. Itt szembesülnek azzal, hogy az
árujuk a hosszú úton a hajófenéken
tönkrement. A világ másik végén állnak pénz és áru nélkül, a csapás
szint elviselhetetlen.
Cézár
úgy dönt, beáll aranyásónak. Szerencséjére - s talán életét is ennek köszönheti
- összetalálkozik más magyar emigránsokkal, köztük Prihoda János ezredessel,
akivel még Görgey kíséretében ismerkedett meg. Az idős katona nyúl Cézár hóna
alá. Összefognak más ott élő magyar menekülttel, s szerencséjükre legalább
annyi keresetük lesz az aranyásásból, ami a hazavezető útra elegendő.
A
hajó indulását egy Melbourne-i külvárosi házban várják. Egyik este Cézár
óvatlanul egyedül megy be a városba. Visszafelé egy rabló megtámadja, s noha ő
elfut, annak pisztolygolyója bal karját szétroncsolja.
Hetekig
fekszik élet és halál között, a magyar ezredes ápolja. Sajnos a szabadságharc
hősének karja, melyben kardját forgatta, a keresztet tartotta, menthetetlen:
amputálni kell.
Teljes
elcsüggedés vesz erőt rajta. Szerencsétlen sorsát hallva egy svájci bankár
felajánl számára annyi segítséget, hogy az Európába való visszatérés költségeit
biztosítja számára.
Közben
folyamatosan levelez a Kestner családdal, az anya biztosítja, hogy Matild vár
rá.
A
csendes-óceáni szigetek majd Panama érintésével Amerikába, s utána Európába
érkezik Az amerikai államok nem nyerik el tetszését, alig várja már, hogy
európai földrészre léphessen. New Yorkból Liverpoolba hajózik, Londonban
meglátogatja Mednyánszky Sándort, s néhány más jó barátját.
Négy
hónap után érkezik meg végre Párizsba, ahol találkozik a Matilddal.
Anyja beleegyezik házasságába, de ezenközben világossá válik Cézár számára,
hogy a szeretett lány elhidegült már tőle. S a balsorsú, fél karral élő
fiatalember - bár még reménykedik - ráébred, hogy ami éveken át a távolban
éltette, már csak hiú ábránd.
1855
nyarán egy levélben elengedi Matildot, s csak arra kéri őt és szüleit, hogy
felejtsék el őt, békében élhesse hátralevő életét. A lány anyja, Kestnerné
ennek ellenére még mindig anyai gondoskodással van iránta. A beteg, legyengült
szervezet a párizsi klímát nem bírja, ezért ő is és barátai is azt javasolják
Cézárnak, utazzon délre, a Riviérára, ahol megerősödhet.
Ő
így is tesz. Anyagiakkal most már el van látva, de szelleme, kedve és teste is
továbbra is nehéz órákat él át. A Riviérán Hyeres városában telepszik le,
egészsége kezd rendbe jönni. Kedve is feléled, ebben segíti, hogy több magyar
is ott húzza meg magát. Montpellierben van például Klapka György, a komáromi
hős.
Cézár
még egyszer-kétszer visszatér Párizsba, de a kötelék Kestnerékkel már
elszakadt. Még egyszer, 1856 telén találkozik a lánnyal, de már nem éled fel
újra a láng. A fiatal, alig 32 éves férfi nem sokkal ezután a Riviérán találja
meg újabb, de az eddigieknél is reménytelenebb szerelmét.
Egy
- naplójában meg nem nevezett, csak hercegnének jelzett - férjezett asszonyba
szeret bele, aki hosszú-hosszú hónapokon át játszik vele. Nem tudja, nem
tudhatja, hogy a fiatal nemes mennyire érzékeny, sérülékeny. Cézár kétségek
között gyötrődik, hol elárasztják belsőjét érzelmei, hol a féltékenység gyullad
fel benne. A nő minden kis tettét képes úgy lefordítani magában, hogy az
szereti őt... de a másik pillanatban ugyanezek miatt kétségek gyötrik, tombol
benne a fájdalom. Bensőjében hatalmas viharok dúlnak, ami nem csoda. Minden nap
látja az asszonyt, gyönyörködik benne, ugyanakkor tudja, hogy állapota, testi
hibája miatt nem számíthat semmi jóra. Ennek ellenére a léha nő néha egyik
pillanatban biztatja, másik pillanatban ellöki magától, majd kis idő múlva
Cézár szeme láttára másik férfival kezdi ugyanezt a játékot.
S
ezt Cézár nem bírja elviselni. Szerelme nem marad titok a városkában, úgy érzi,
a nő és vetélytársa mulat rajta.
1857.
április 19-ről 20-ra virradó éjszakára végső elhatározásra jut: nem tudja
tovább elviselni a földi létet. A szobatársa által ott hagyott méreghez nyúl,
naplójában az utolsó mondatok:
"Időm
lejárt. Isten veled, te élet a földön... Nem vagyok többé bujdosó"
Mednyánszky
Cézár ismeretlen sírban nyuszik a távoli francia földön, valahol egy Hyeres
környéki temetőben.
Mednyánszky Cézár emlékezete
A
család tagjai közül egy papként nevelt férfi élte legregényesebb életét. Talán csak a festő Mednyánszky László élete
és sorsa hasonlítható hozzá, de ez utóbbi életének annyi rejtélye van még ma
is, hogy idő kell ezek teljes feltáráshoz.
1858-ban
Londonban egy névtelen szerző tollából megjelent egy kis könyv "The Confessions of a Catholic Priest" címmel
néhány tucatnyi példányszámban. Noha a memoárban a szereplők, a helyszínek nem
valódi nevükön szerepeltek, az akkor brit földön élő magyar emigránsok azonnal
felismerték a szerző kilétét: az előző évben tragikusan elhunyt Mednyánszky
Cézárt.
A
száműzött báró halála előtt néhány hónappal - valószínűleg magyar vagy francia
nyelven vetette papírra emlékiratait. Szándéka az volt, hogy társainak és a
magyar nemzetnek emléke maradjon róla s a szabadságért küzdőkről.
A
könyv alig néhány példányban maradt fenn. Az 1920-as években Óvári-Avary Károly
történész-tanár bukkant egy példányára a 48-as katona, Szumrák Ernő hagyatékában. Egy másik példányt szintén ő
fedezett fel a British Museum könyvtárában, s mivel ekkor már világos volt
előtte a szerző kiléte, ő adta meg a szükséges információkat erről az
intézménynek. A Szumrák-hagyatékban talált könyvben olvasható, kézzel írott
megjegyzések azt bizonyították számára, hogy a könyv valóban annak a személynek
a műve, aki a tulajdonossal együtt vett részt az emigrációban... azaz Mednyánszky
Cézáré.
Óváry-Avary
a könyvet angolból lefordította, a XIX. század eseményeinek jó ismerőjeként
jegyzetekkel, kiegészítésekkel látta el, s 1929-ben Budapesten megjelentette.
Óvári úgy vélekedett, hogy az angol kiadás minden bizonnyal az 1850-es években
szintén Angliában élő Mednyánszky Sándor és angol neje, Bierbeck Mária
közreműködésével jöhetett létre, valószínűleg ők fordították le angol nyelvre.
A
könyv nem csak Mednyánszky Cézárról szól. Ritkán olvasható részletességgel
ismerteti a szabadságharc és az utána következő időszak száműzetésének
eseményeit, sok olyan apró részletet közöl, melyekről csak ezen az úton
szerzett ismereteket az utókor.
Nem
véletlen, hogy Cézár regénybe illő élete, tettei más alkotót is megihletett.
Sárközi
György 1930-ban írott Mint oldott kéve című műve (s az 1970-es években e műből
született filmsorozat) az irodalomtörténészek által nem teljességében elismert,
de népszerű módon meséli el a szerelmes pap történetét.
A
könyvet a kortársak, és a közönség kedvezően fogadták, noha a kritika
fanyalgott kissé. Németh László így ír:
"Ami ebből a regényből hiányzik: az egész; ami kitűnő: a
részletek. Reformkor, szabadságharc, emigráció már anyagukkal is külön
regényekbe kívánkoznak s az írónak nincs ereje, hogy a három kötetben meggyőző
egységet létesítsen. A feladata kétségtelenül nehéz. Az első kötet szerelmi
történetkék Bécsben és Trencsénben, egy szeminarista vívódásai, s némi
politika; a második kötet a szabadságharc körképe; a harmadik szétzüllő
emigráció Párizsa, az aranyásók Ausztráliája, a tüdőbetegek Rivierája. E
széthúzó anyagban, mely hozzá több hős jussa, egységet teremteni nem könnyű.
Nem könnyű, de mégsem lehetetlen."
A
könyv alapján az 1980-as években tévésorozat készült.
Kevésbé
ismert, de Mednyánszky Cézár, a harcos pap, a minisztérium tábori főlelkészének
alakjával más művészeti alkotásokban is találkozunk.
Than
Mór aki az 1848-49es szabadságharcban Görgey mellett lett hadifestő, kilenc képén örökítette meg a szabadságharc nagy
csatáit, köztük a kápolnai csata legfontosabb eseményét, a Tarna-patak hídjánál
lefolyt küzdelmet.
E
kép fő alakja a papi reverendában az osztrákok ellen a katonák vezető
Mednyánszky Cézár. Jobb kezében keresztet tart, nyakában karmazsinpiros papi
sál. Ismereteim szerint ez a kép az egyetlen, mely a kápolnai csatáról készült
az évtizedek során.
De
a kép illetve motívumának története nem ér véget itt.
1999-ban
a Heves megyei Kápolna település emléket kívánt állítani a csata 150.
évfordulójára.
Az
emlékművet Sebestyén Sándor, azóta elhunyt kiváló szobrász- és éremművészünk
alkotta. A kőből újraépített kis híd előtt álló alak papi ruhában, jobb kezében
kereszttel látható: a művész Than Mór festménye alapján, természetesen a
szobrok állításának szempontjait figyelembe véve ábrázolta Mednyánszky Cézárt,
emléket állítva így a hős papnak.
Kápolnán
található egy másik, az 1849-es szabadságharcot felidéző emlékmű is. A
település keleti végén található öntöttvas obeliszket nem más, mint Mednyánszky
Sándor, a komáromi védősereg egykori alezredese kezdeményezésére és hathatós
közreműködésével 1869. december 19-én avatták fel az akkori főút mentén. Ez
volt a szabadságharcnak emléket állító első emlékmű az országban a kiegyezést
követően.